fbpx

Longtail en shorttail zoekwoorden

In mijn vorige blog vertelde ik je meer over de vindbaarheid die je creëert door je blogs op een bepaalde manier te schrijven. Hiervoor gaf ik je al een aantal tips. Vandaag neem ik je weer een stukje verder mee in het verbeteren hiervan, met name door je meer te vertellen over shorttail en longtail zoekwoorden.

Wat is een zoekwoord?

Eerst zal ik je nog even kort uitleggen wat een zoekwoord is. Als jij op een zoekmachine in de zoekbalk een bepaalde groep woorden of een zin intoetst, dan is dit je zoekwoord. Het woord waarop je zoekt dus, makkelijk toch?! Graag leg ik je het verschil uit tussen shorttail en longtail zoekwoorden.

Shorttail en Longtail

Shorttail: het woord zegt het eigenlijk al, je hebt het hier over korte zoekwoorden. Het gaat om 1 tot maximaal 3 woorden. Je zoekt bijvoorbeeld naar een nieuwe zonnebril en toetst in de zoekmachine in: ‘zonnebril Ray-Ban’. Er verschijnen nu allemaal zonnebrillen die jij zoekt. Je hebt een shorttail zoekwoord gebruikt, want je hebt 2 woorden ingevuld.

Longtail zoekwoorden zijn de zoekwoorden die bestaan uit 4 of meer woorden. Soms ben je op zoek naar een specifieke vraag, bijvoorbeeld ‘verschil tussen shorttail en longtail zoekwoorden’. Als je dit intoetst in de zoekmachine gebruik je dus 6 woorden en gebruik je een longtail variant.

Meklo-webdesign

Meerwaarde shorttail en longtail zoekwoorden

Heel leuk, maar wat heeft dit voor meerwaarde bij de vindbaarheid van jouw blogs? Als jij een bepaalde titel als blog gebruikt, dan zal de zoekmachine deze vinden op de keywoorden die je gebruikt hebt (hierover lees je meer in mijn vorige blog). Een shorttail zoekwoord wordt dan misschien vaker gezocht op de zoekmachines, maar er zijn ook veel meer websites die gebruik maken van hetzelfde shorttail zoekwoord. Als jij je op je website focust op ‘zonnebrillen’, dan kom je heel moeilijk bovenaan in de zoekmachine, omdat je moet concurreren met vele andere bedrijven die dit woord gebruiken.

Welke keuze maak je?

Het is daarom goed om je te concentreren op zowel shorttail als longtail zoekwoorden. Een longtail zoekwoord wordt namelijk minder gebruikt door andere bedrijven, waardoor de kans dat jij in de zoekmachine zal uitblinken een stuk groter is. Houd er wel rekening mee dat je longtail zoekwoord niet te lang wordt! 4 tot 6 woorden is een ideale lengte, want er zijn genoeg potentiële klanten die op dit langere zoekwoord gaan zoeken.

Proberen maar!

Ga hier vooral mee aan de slag, maar verwacht niet direct resultaat. Het kan tot 3 maanden duren voordat je pagina’s goed gevonden gaan worden. SEO is een lange termijn verbetering voor je website, maar zoals ik graag zeg:

It takes time to grow, so let’s start today!

Heb je hulp nodig met je blogs? Wil je meer tips of heb je suggesties voor een nieuw blog? Ik hoor graag van je!