Vergroot je vindbaarheid door blogs
Al maanden twijfel ik over de start van een blogpagina. Welk onderwerp zal ik gebruiken voor mijn eerste blog? Wat ga ik er dan precies over schrijven? Gaat iemand het wel lezen? Wie zijn eigenlijk mijn doelgroep? Maar bovenal: Wat wil ik ermee bereiken? Wellicht het vergroten van mijn vindbaarheid door blogs?
Een SEO-gericht blog
Blogs schrijven kost tijd, maar als je het goed doet leveren ze je uiteindelijk veel op. Een blog schrijf je om mensen te informeren, te helpen. Wat de meesten vergeten is dat je er ook je voordeel mee kunt doen. Een blog schrijven op een SEO-gerichte manier zorgt ervoor dat er meer potentiële klanten naar je website gaan en je beter zichtbaar bent in de zoekmachines. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk?
Keywoorden
Als je een blog schrijft, bedenk dan goed wat je keywoord gaat zijn in je blog. Keywoord?!, hoor ik je denken. Neem dit blog eens als voorbeeld. Het gaat over waarom het schrijven van blogs goed is voor je vindbaarheid. Een logisch keywoord is dan ‘vindbaarheid door blogs’. Een keywoord of ook wel keyphrase genoemd is een woord dat jouw blog kort samenvat. Gebruik 1 tot maximaal 4 woorden als keyphrase, dit werkt het beste.
Longtail en shorttail keywoorden
Je hebt gezien dat mijn keywoord bestaat uit 3 woorden. Mijn keywoord is een longtail keywoord en vergroot de kans op vindbaarheid. Over longtail keywoorden en shorttail keywoorden vertel ik je in een later blog meer.
Nu je je keywoord bedacht hebt, kun je dit gaan verwerken in je blog. Laat het een aantal keer terugkomen. In je koppen, maar ook in je alinea’s. Doe dit niet te vaak, laat het natuurlijk overkomen.
(Sub)koppen
Als je je keywoord goed in je blog hebt verwerkt, zorg er dan ook voor dat je tekst voldoende verdeeld is. Zet tussen (bijna) elke alinea een koptekst. Dit leest makkelijk, maar is ook goed voor de vindbaarheid van je blogs. Zorg wel dat de koppen passend zijn bij de alinea eronder.